Komplexní modernizace vzdělávacího procesu na ZŠ Haškova s důrazem na ICT a jazykové vzdělávání
Reg. číslo projektu: CZ.1.12/2.2.00/16.00900
Jedná se o variantu, kdy bude provedena modernizace vzdělávacího procesu a to obnovou učebny ICT a vybudováním specializované jazykové učebny (laboratoře) odpovídající moderním trendům výuky cizích jazyků a vybavení jazykové učebny 1. stupně interaktivním výukovým systémem.
V případě realizace projektu dojde ke zkvalitnění výuky a jejímu rozšíření o důležitý prvek jakým vnímání učiva více smysly bezesporu je. Pedagogická zásada názornosti získává možnost ukázat vše i v chodu, v plné funkčnosti.
Projekt zahrnuje jak stavební úpravy učeben ICT, jazykové laboratoře pro 2.stupeň školy, tak jejich vybavení potřebnou výukovou technikou včetně vybavení technikou také jazykové učebny pro 1. stupeň.
Stavební práce zahrnují rekonstrukci elektroinstalace, modernizaci LAN sítě, rekonstrukci podlahy (zabudování elektroinstalace a LAN sítě) a v případě jazykové laboratoře také zlepšení akustických vlastností místnosti – obložení stěn zvukově izolačním materiálem.
Díky moderní jazykové laboratoři s moderním systémem dojde ke zvýšení zájmu o cizí jazyky a tím i kvalitnějšímu a cílevědomějšímu studiu. Konferenční vedení hodin bude využívat rodilých mluvčích nebo zahraničních partnerů z jiných, komunitních projektů ke společné výuce. Tím docílíme zvýšení zájmu žáků o rozvoj jazykových dovedností a zvýšení atraktivity vzdělávacího procesu. Společné řešení úkolů přinese potřebu vnímat jazyk, snažit se pochopit partnera bez znalosti všech slov a porozumět mu. Spolupráce s jinými kulturami povede také ke zvýšení tolerance a sounáležitosti v rámci Evropy.
Projekt prošel hodnocením a v roce 2011 dojde k jeho realizaci.
Popis projektu
Jedná se o variantu, kdy bude provedena modernizace vzdělávacího procesu a to obnovou učebny ICT a vybudováním specializované jazykové učebny odpovídající moderním trendům výuky cizích jazyků a vybavení školy moderními, interaktivními výukovými pomůckami se všemi popsanými aspekty.
V případě realizace projektu dojde ke zkvalitnění výuky a jejímu rozšíření o důležitý prvek jakým vnímání učiva více smysly bezesporu je. Pedagogická zásada „slyšet- vidět- ohmatat“ se v této variantě rozšiřuje z pouhého slyšet navíc na vidět a to ještě vidět v pohybu, v plné funkčnosti.
Zvýšení zájmu vede k rozšíření sumy vědomostí a znalostí. To pak k většímu zájmu o vybraný obor, což má pozitivní vliv na volbu povolání. Z této oblasti má škola veliké zkušenosti z projektu VIP Kariéra, VIP ŠPP a „Aktivní motivace žáků ZŠ= jistota pro budoucnost řemesel“. Tyto projekty jsou zaměřeny na volbu povolání a práci s žáky na výběru jejich povolání s důrazem na jejich zájmy a spokojenost s vybraným oborem po celý život. I tuto stránku náš projekt modernizace rozšíří.
Interaktivita výuky také pozitivně podpoří žáky ohrožené školní neúspěšností, žáky se specifickými poruchami učení neboť jim nabídne komplexní vnímání dané problematiky a možnost pochopit učivo pro ně přitažlivou a pochopitelnou formou. V rámci projektu „Strategie učení“, který škola bude řešit v letech 2010- 2012, dojde zvýšením materiálně technické úrovně k synergickému efektu. Skupiny žáků, které budou podpořenými skupinami v rámci tohoto projektu, získají vyšší znalosti pomocí názornosti díky moderní technice a moderním učebním pomůckám. Tím dojde k umocnění vlivu obou projektů a jejich vzájemnému propojení.
V neposlední řadě projekt také podpoří prevenci případně snížení sociopatogenních jevů, neboť zvýšení zájmu o jakýkoliv obor dává možnost dítěti být v něčem úspěšný a pomáhá omezit sebeprosazení se a upozornění na sebe nevhodným, někdy až patologickým, chováním. I to je důležité zvláště v současné době, kdy se město potýká s 22 % nezaměstnaností. Důležitým faktorem bude také zvýšení sociální sounáležitosti žáků i jejich rodičů ke škole i k městu samotnému.
Nová jazyková učebna na Haškové
To, že se Haškova škola zaměřuje na výuku jazyků a informatiky, je všem dobře známo. V letošním roce jsme tuto vizi posunuli na mnohem vyšší úroveň. V rámci dotace z Regionálního operačního programu Střední Morava, ve výši přes 2,5 milionu korun, bude do konce září dokončena učebna jazyků tzv. jazyková laboratoř. A jak bude vypadat? Kromě na míru vyrobeného nábytku a systému se sluchátky, kde lze propojovat jednotlivé žáky mezi sebou, bude učebna vybavena interaktivní tabulí, kterou u nás již považujeme v nových učebnách za „běžný“ standard. A to není vše. Bude zde nainstalován konferenční systém, který umožní spojit se s jinou školou on-line, tvořit společné projekty a v reálném čase řešit společné úkoly. Žáci se navzájem nebudou jen slyšet, ale i vidět. Budou moci prezentovat výsledky své práce zahraničním partnerům a těch má naše škola celou řadu. Se všemi nyní budeme moci hovořit „kdykoliv a tváří v tvář“. To umožní žákům rozvíjet nejen běžné dovednosti v oblasti gramatiky či slovní zásoby, ale i odvahu hovořit bez přípravy a schopnost reagovat na okamžitou situaci v dialogu.
Tato učebna může však sloužit i řadě dalších aktivit. Mohou v ní, mimo vyučování, probíhat on-line diskuze či přednášky s osobnostmi kulturního, společenského, politického či vědeckého světa. A to nejen pro potřeby naší školy, ale i dalších organizací, které projeví zájem a takovou aktivitu si zorganizují. Nová učebna posouvá možnosti celého Uničova na úroveň, která zatím není úplně standardní. Naše práce na získávání finančních prostředků z Evropských fondů tak nemusí sloužit „jen“ našim žákům, ale i celému městu Uničov.
Svatopluk V