Hola Espaňa – tým ZŠ Haškova reprezentoval ve Španělsku
Hola Espana – tým ZŠ Haškova reprezentoval ve Španělsku
Od začátku školního roku 2020/2021 je naše Základní škola Haškova zapojena do mezinárodního projektu Erasmus+ CLIL (Content and Language Integrated Learning), realizace výuky anglického jazyka v rámci dalších školních předmětů. V současné době spolupracujeme s dalšími 5 partnerskými školami z Portugalska, Polska, Turecka, Španělska a Itálie.
1. setkání se školou Agrupamento de Escolas de Campo Maior z Portugalska, vzhledem k situaci spojené s pandemií COVID 19, proběhlo v červnu 2020 formou 3 denních videokonferencí, na které se žáci se svými pedagogy připojili a společná komunikace partnerských škol probíhala v anglickém jazyce online.
2. setkání proběhlo na ZŠ Haškova Uničov v listopadu 2021, kde se mezinárodní týmy dozvídaly o našich výukových metodách, seznámily se s materiály, které v rámci projektových dnů žáci 1. i 2. stupně se svými pedagogy vytvářeli, zapojili se i do vyučovacích hodin v některých třídách. Naši hosté také navštívili zajímavá historická místa Uničova a přilehlého okolí, která nabízejí svou historii i atmosféru návštěvníkům v každé době.
V týdnu od 25.4.2022 – 29.5.2022 tým pedagogů a žáků z 9. ročníku vyrazil na 3. setkání a za novými zkušenostmi do španělské školy Col-legi Pare Manyanet ve městě Reus.
Téma společného setkání bylo nazváno „Drama.“ S tím byly také spojené metody a aktivity projektu CLIL provázející celotýdenní program. Mezinárodní školní skupiny složené z řad žáků od 12 – 15 let se musely například vypořádat s napsáním vlastních krátkých divadelních her, scének v anglickém jazyce, jejich nastudováním a následným předvedením před ostatními účastníky. Také se všem dětským účastníkům naskytla možnost pracovat pod vedením zkušených profesionálních herců z místního divadla, kde společně nacvičovali pantomimu a práci s tělem za doprovodu dané hudby. Na ostych nebyl čas, a tak mnozí vstupovali do výzev, na které by sotva předtím pomysleli.
V rámci výuky dějepisu si všichni návštěvníci užili exkurzi ve městě Tarragona, kde se vydali na komentovanou prohlídku města po římských památkách – cirkus, venkovní divadlo a historických zajímavostech města.
Za zmínku také stojí návštěva Národního katalánského divadla v Barceloně. Zde jsme si nejen prohlédli několik zajímavých divadelních sálů, ale také nahlédli do prostor běžně neveřejných – skladů rekvizit. Dýchaly na nás nejen mnoha tajemstvími, ale přímo nás i vtahovaly do divadelní atmosféry spojené s daným divadelním představením.
Celý týden byl naplněn mnoha aktivitami, zajímavostmi, novými výzvami, ale především komunikací v anglickém jazyce. V rámci rozlučkového večera se zapojili do aktivit všichni rodiče španělských žáků, kteří ubytovávali zahraniční žáky a nachystali pro své hosty ochutnávku místních domácích specialit. Nebáli se zapojit do komunikace i se zahraničními učiteli a dalšími žáky.
Na závěr můžeme říci, že týdenní pobyt byl velmi příjemný a loučení těžké. Naši žáci si odvezli nové zkušenosti, zážitky, utvořili nová přátelství. Naučili se i mnoho španělských slov a kdo ví, možná se i v budoucnu pustí do studia dalšího cizího jazyka.
Gracias Adiós
Mgr. Jana Ryšavá, Mr. Zuzana Gucká
Projekty Erasmus+ nám pomáhají nahlédnout do rozdílných kulturních odlišností. Jaké odlišnosti postřehli během týdne samotní žáci?
„Účast na projektu Erasmus+ byla pro mě velmi obohacující zkušenost s možností nahlédnout do života jiné země. Díky tomuto projektu jsem získala spoustu přátel, naučila se komunikovat v angličtině, ale také zjistila, že do budoucna bych ráda studovala v jiné zemi.
Španělsko pro mě vždy byla země, kterou jsem chtěla navštívit, proto jsem byla ráda za možnost se tam podívat nejenom jako turista, ale také jako žákyně, která může zjistit, jak v zemi funguje škola a jaký je celkový životní styl. Můj dojem ze Španělů je velmi kladný, všichni byli vstřícní, komunikativní a ochotní. Překvapil mě jejich velký zájem dozvědět se něco nového o Česku a v čem je to u nás jiné. Díky tématu drama, kterým jsme se zabývali celý týden, jsme se podívali do největšího divadla v Barceloně, sami jsme si zkusili vytvořit a zahrát divadlo, také nesmělo chybět představení od profesionálů.
Musím říct, že Španělsko je krásná země, nicméně v některých ohledech trochu více uvolněná a ne tak organizovaná, proto jsem ráda za to, kde žiju.“
(Olga žákyně 9.A)
„Výuku ve škole měli mnohem časově náročnější než u nás, končili až v 5 odpoledne. Navíc měli ale 2hodinovou přestávku na oběd, kterou jsme mohli využít na školním hřišti. Na některé předměty si žáci nosí speciální oblečení, třeba na tělocvik, pracovní činnosti, čtení a další. Jídlo zde chutná mnohem víc, nemluvím pouze o restauracích, ale i ve škole nám jídlo chutnalo. Oproti Česku zde nabízeli více mořských plodů, ale to dává smyls, když je Španělsko obklopeno mořem. Moře a pláže mít kousek od domu je super na večerní procházky s přáteli, ale bojím se, že by mě to po chvíli omrzelo, kdybych měl moře za domem každý den. Doprava a celkový provoz je mnohem plynulejší než u nás, řidiči i chodci jsou na sebe milí. V naší zemi je na ulici méně odpadu. Se všemi novými přáteli jsem si rozuměl a oni se mi snažili ve všem vyhovět.“
(Ondra žák 9.A)