MAT21- materiály pro 21. století
ZŠ Haškova – Projekt Materiály pro nové tisíciletí MAT 21
Naše škola byla oslovena a vybrána jako jedna z 25 škol z celého Česka do unikátního projektu MAT 21, jehož realizace bude probíhat od října 2012 do června 2014 .
Cílem projektu je přiblížit žákům základních škol zajímavé vědních a technické obory, rozšířit zájem mladé generace o tuto oblast, zvýšit zájem o studium v technických a přírodovědných oborech a podpořit jejich aktivity v oblasti rozvoje inovací. Klíčovými aktivitami projektu jsou vědecko-populární přednášky pro žáky naší školy, exkurze do zajímavých výzkumných institucí a celoroční kroužky „vědeckých aktivit“ žáků. V našem kroužku se žáci pomocí jednoduchých a zajímavých pokusů seznámí se zajímavými výzkumnými metodami a v běžných podmínkách nedostupnou technikou. Díky projektu se naučí používat astronomický dalekohled, z robotické stavebnice si sestaví robota, vyzkouší si stavebnici tokamaku (zařízení pro řízenou termojadernou fúzi), levitující globus, termokameru, fotovoltaické sady či plazmovou kouli. V rámci projektu také navštíví vědecko-výzkumná pracoviště jednotlivých partnerů, kterými jsou:
Vítkovice –výzkum a vývoj, Praha
Česká kosmická kancelář, Praha
Ústav fyziky plazmatu Akademie Věd ČR, Praha Asistenční centrum, Olomouc
Ing. Andrea Mrázová, vedoucí kroužku
Mgr. Jana Vojáčková, spolupracovnice

ZŠ Haškova – Projekt Materiály pro nové tisíciletí MAT 21
Naše škola byla vybrána jako jedna z 25 škol ČR do unikátního projektu MAT 21, jehož realizace probíhá od října 2012 do června 2014 . Cílem projektu je vyvolat u dětí zájem o vědní a technické obory, aby se staly populárními a z hlediska studia žádanými.
Žáci zcela zdarma absolvovali již několik akcí. V únoru tohoto roku jsme navštívili brněnskou hvězdárnu, kde jsme se dozvěděli, jak žijí kosmonauté ve vesmíru na orbitální stanici a co z kosmonautiky se používá v reálném životě. Prohlédli jsme si hvězdárnu a zhlédli pořad o vesmíru ve velkém planetáriu. Kromě toho jsme byli také v Moravském zemském muzeu – Pavilon Anthropos – cesta do pravěku, kde si žáci udělali představu o tom, jak vypadala minulost. V červnu jsme se vypravili do Ústavu fyziky Plazmatu AV ČR. Žáci mohli vidět Tokamak – zařízení s nevyčerpatelnou energií, ve kterém probíhá termojaderná fúze. Tyto akce byly velmi zdařilé, poučné a už nyní se těšíme na další. Ta proběhne již v listopadu. Opět se vydáme do Prahy, tentokrát do Národně technického muzea, které nabízí 12 jedinečných expozic se čtyřmi novými – Hutnictví, Dějiny hutnictví, Interkamera a Technika hrou. Cestou se zastavíme v Hradci Králové, kde se podíváme do Obřího akvária s podvodním tunelem a deštným pralesem.
Na celoročním kroužku pod názvem Věda je zábava mají žáci možnost využívat řadu pomůcek, pořízených díky projektu. Jedná se například o astronomický dalekohled, robotickou stavebnici k sestavení Tokamaku, robotickou stavebnici Mindstorms, materiálový kufřík, plazmovou kouli, termokameru a jiné. Žáci tak poznávají a využívají nejprogresivnější metody z praxe, se kterými se v běžném životě jen tak nesetkají.
Brněnská hvězdárna- první seznámení s vesmírem
Dne 13. 2. 2013 se přibližně 40 žáků naší školy zúčastní zajímavé exkurze s bohatým programem. Celá akce, která je tentokrát směřována do Brna, je organizována a hrazena partnery projektu MAT21: Česká kosmická kancelář /Praha/, Vítkovice – výzkum a vývoj – technické aplikace /Ostrava/, Ústav fyziky plazmatu /Praha/ a Asistenční centrum /Most/. První naší zastávkou bude brněnská hvězdárna, kde se děti seznámí s tím, jak žijí kosmonauté ve vesmíru na orbitální stanici a co se z technoligií, které se využívají v kosmonautice, používá v běžném životě. Současně zhlédneme ve velkém planetáriu dokumentární pořad o vesmíru- jak se rodí hvězdy, zajímavosti z vesmíru, naše sluneční soustava v pohledu dnešních vědců a další, úplně nejnovější informace z výzkumu.
Po prohlídce planetária navštívíme i Pavilon Anthropos – cesta do pravěku, abychom se na chvíli přenesli do minulosti a spatřili všemi oblíbeného mamuta. Zatím známe jen život na naší planetě a tak je třeba poznat ho co nejlépe. Pochopit zákonitosti jeho vývoje.
V únoru náš kroužek obdrží řadu pomůcek. Mimo jiné například astronomický dalekohled k pozorování objektů na noční obloze, či robotickou stavebnici k sestavení Tokamaku, což je zařízení s nevyčerpatelnou energií, ve kterém probíhá termojaderná fúze. Pomocí termokamery, která pracuje na principu bezkontaktního měření povrchu materiálu, můžeme naopak zjišťovat tepelné úniky. V plánu je tepelná mapa naší školy, měření rychlosti chládnutí různých materiálů, teplota lidského těla a jak se oblékat. Nápadů je celá řada. Díky těmto ve školách běžně nedostupným pomůckám mohou naši žáci poznávat a používat nejprogresivnější metody z praxe. To je také cíl našich projektů. Chceme získat pro naše žáky nadstandardní vybavení, aby se dostali k moderním technoligiím dříve než na vysokých školách.
V další etapě naší vzájemné spolupráce se děti setkají přímo se zástupci zmiňovaných partnerů, kteří k nám budou postupně zváni a budou si s dětmi o svém oboru povídat /kosmonautika – jaderná fúze a materiálový výzkum/. Přednášky proběhnou i pro všechny děti Haškovy školy z 2. stupně.
MAT21- materiály pro 21. století
ZŠ Haškova – Projekt Materiály pro nové tisíciletí MAT 21
Naše škola byla oslovena a vybrána jako jedna z 25 škol z celého Česka do unikátního projektu MAT 21, jehož realizace bude probíhat od října 2012 do června 2014 .
Cílem projektu je přiblížit žákům základních škol zajímavé vědních a technické obory, rozšířit zájem mladé generace o tuto oblast, zvýšit zájem o studium v technických a přírodovědných oborech a podpořit jejich aktivity v oblasti rozvoje inovací. Klíčovými aktivitami projektu jsou vědecko-populární přednášky pro žáky naší školy, exkurze do zajímavých výzkumných institucí a celoroční kroužky „vědeckých aktivit“ žáků. V našem kroužku se žáci pomocí jednoduchých a zajímavých pokusů seznámí se zajímavými výzkumnými metodami a v běžných podmínkách nedostupnou technikou. Díky projektu se naučí používat astronomický dalekohled, z robotické stavebnice si sestaví robota, vyzkouší si stavebnici tokamaku (zařízení pro řízenou termojadernou fúzi), levitující globus, termokameru, fotovoltaické sady či plazmovou kouli. V rámci projektu také navštíví vědecko-výzkumná pracoviště jednotlivých partnerů, kterými jsou:
Vítkovice –výzkum a vývoj, Praha
Česká kosmická kancelář, Praha
Ústav fyziky plazmatu Akademie Věd ČR, Praha Asistenční centrum, Olomouc
Ing. Andrea Mrázová, vedoucí kroužku
Mgr. Jana Vojáčková, spolupracovnice

ZŠ Haškova – Projekt Materiály pro nové tisíciletí MAT 21
Naše škola byla vybrána jako jedna z 25 škol ČR do unikátního projektu MAT 21, jehož realizace probíhá od října 2012 do června 2014 . Cílem projektu je vyvolat u dětí zájem o vědní a technické obory, aby se staly populárními a z hlediska studia žádanými.
Žáci zcela zdarma absolvovali již několik akcí. V únoru tohoto roku jsme navštívili brněnskou hvězdárnu, kde jsme se dozvěděli, jak žijí kosmonauté ve vesmíru na orbitální stanici a co z kosmonautiky se používá v reálném životě. Prohlédli jsme si hvězdárnu a zhlédli pořad o vesmíru ve velkém planetáriu. Kromě toho jsme byli také v Moravském zemském muzeu – Pavilon Anthropos – cesta do pravěku, kde si žáci udělali představu o tom, jak vypadala minulost. V červnu jsme se vypravili do Ústavu fyziky Plazmatu AV ČR. Žáci mohli vidět Tokamak – zařízení s nevyčerpatelnou energií, ve kterém probíhá termojaderná fúze. Tyto akce byly velmi zdařilé, poučné a už nyní se těšíme na další. Ta proběhne již v listopadu. Opět se vydáme do Prahy, tentokrát do Národně technického muzea, které nabízí 12 jedinečných expozic se čtyřmi novými – Hutnictví, Dějiny hutnictví, Interkamera a Technika hrou. Cestou se zastavíme v Hradci Králové, kde se podíváme do Obřího akvária s podvodním tunelem a deštným pralesem.
Na celoročním kroužku pod názvem Věda je zábava mají žáci možnost využívat řadu pomůcek, pořízených díky projektu. Jedná se například o astronomický dalekohled, robotickou stavebnici k sestavení Tokamaku, robotickou stavebnici Mindstorms, materiálový kufřík, plazmovou kouli, termokameru a jiné. Žáci tak poznávají a využívají nejprogresivnější metody z praxe, se kterými se v běžném životě jen tak nesetkají.
Brněnská hvězdárna- první seznámení s vesmírem
Dne 13. 2. 2013 se přibližně 40 žáků naší školy zúčastní zajímavé exkurze s bohatým programem. Celá akce, která je tentokrát směřována do Brna, je organizována a hrazena partnery projektu MAT21: Česká kosmická kancelář /Praha/, Vítkovice – výzkum a vývoj – technické aplikace /Ostrava/, Ústav fyziky plazmatu /Praha/ a Asistenční centrum /Most/. První naší zastávkou bude brněnská hvězdárna, kde se děti seznámí s tím, jak žijí kosmonauté ve vesmíru na orbitální stanici a co se z technoligií, které se využívají v kosmonautice, používá v běžném životě. Současně zhlédneme ve velkém planetáriu dokumentární pořad o vesmíru- jak se rodí hvězdy, zajímavosti z vesmíru, naše sluneční soustava v pohledu dnešních vědců a další, úplně nejnovější informace z výzkumu.
Po prohlídce planetária navštívíme i Pavilon Anthropos – cesta do pravěku, abychom se na chvíli přenesli do minulosti a spatřili všemi oblíbeného mamuta. Zatím známe jen život na naší planetě a tak je třeba poznat ho co nejlépe. Pochopit zákonitosti jeho vývoje.
V únoru náš kroužek obdrží řadu pomůcek. Mimo jiné například astronomický dalekohled k pozorování objektů na noční obloze, či robotickou stavebnici k sestavení Tokamaku, což je zařízení s nevyčerpatelnou energií, ve kterém probíhá termojaderná fúze. Pomocí termokamery, která pracuje na principu bezkontaktního měření povrchu materiálu, můžeme naopak zjišťovat tepelné úniky. V plánu je tepelná mapa naší školy, měření rychlosti chládnutí různých materiálů, teplota lidského těla a jak se oblékat. Nápadů je celá řada. Díky těmto ve školách běžně nedostupným pomůckám mohou naši žáci poznávat a používat nejprogresivnější metody z praxe. To je také cíl našich projektů. Chceme získat pro naše žáky nadstandardní vybavení, aby se dostali k moderním technoligiím dříve než na vysokých školách.
V další etapě naší vzájemné spolupráce se děti setkají přímo se zástupci zmiňovaných partnerů, kteří k nám budou postupně zváni a budou si s dětmi o svém oboru povídat /kosmonautika – jaderná fúze a materiálový výzkum/. Přednášky proběhnou i pro všechny děti Haškovy školy z 2. stupně.