
Projekt MAP – Knížka pro Tebe
Projekt na rozvoj čtenářské gramotnosti…
1.Velryba a pruhované tričko
Vybraní žáci 9.A a 9.B četli ve 2. a 4. třídě s výrazovým přednesem knihu Velryba a modré tričko od Jiřího Žáčka a Marie Tiché. Po přečtení příběhu dětem pokládali připravené otázky týkající se čteného textu. Ve druhé části čtenářské aktivity deváťáci četli ukázky poezie a prozaické tvorby, které dle hlavního motivu – tričko sami napsali.





2. Čtení v hanáčtině
Datum: 4.12.2024
Do literární hodiny v rámci českého jazyka 8.A, 9.A a 9.B byli pozváni zástupci z řad veřejnosti, kteří vyrůstali obklopeni nářečím-hanáčtinou a dodnes ji umí prakticky užívat v rámci běžné komunikace. Před žákovským publikem přečetli vybrané nářeční texty, vzájemně si s dětmi popovídali o škole v době jejich dospívaní, o vánočních zvycích, tradicích a odlišnostech mezi spisovným jazykem a nářečím. Vybraní žáci jim zase naopak přečetli jako zástupci mladé generace jiné texty v hanáčtině a vzájemně si tak sdíleli nejen zážitky, ale obohatili i svoji slovní zásobu týkající se tohoto nářečí.





3. Spisovatel / ilustrátor / básník
Datum: 7.10.2024
V hodině českého jazyka se žáci seznamovali s pojmy provázející všechny knihy pro děti a mládež. Procházeli vybrané knihy a zjišťovali nejen jejich autora – spisovatele či básníka, ale také ilustrátora nebo nakladatelství. Výběr knih byl směřován k žákům na 1.stupni ZŠ. Společně si žáci také přečetli ukázky z knih, jejichž názvy se v rámci menších skupin pokoušeli poznat podle autora, úryvku a ilustrací. Na závěr přiřazovali jména těchto vybraných spisovatelů, ilustrátorů s básníků k jejich portrétům. Díky všem těmto aktivitám se žáci seznámili nejen se spisovateli z dob svých rodičů a prarodičů, ale i se současnými autory literatury pro děti a mládež.





3. Mikulášský den
Datum: 5.12.2024
V rámci tematického Mikulášského dne si žáci 4.B připravili pro své mladší spolužáky z 2.B hodinu čtení, kterou provázel právě Mikuláš, čert a anděl. Děti se rozdělily do dvojic a později do skupin, ve kterých spolupracovaly. Každá dvojice, tedy druhák a čtvrťák, měla svůj text. Po přečtení se dvojice se stejným textem spojily do skupinky. V těchto skupinkách pak děti diskutovaly o přečteném textu a připravovaly se na převyprávění své části příběhu ostatním spolužákům. Postupně pak předstoupila každá ze čtyř skupinek a převyprávěla svoji část společného příběhu. Poté příběh o tom, proč Mikuláš chodí právě s čertem a andělem, správně seřadili a mohli si vyplnit pracovní list s úkoly a hádankami, který pro ně byl připraven.






