Schválené projekty
Ve druhé výzvě Grantového schématu Olomouckého kraje OP VK uspěla naše škola s projektem “Podpora žáků se zvýšeným rizikem školního selhávání získáním strategií učení s podporou patronské služby”.
Prezentace projektu
Na této stránce si můžete prohlédnout prezentaci k projektu
“Podpora žáků se zvýšeným rizikem školního selhávání získáním strategií učení s podporou patronské služby” (krátce Strategie učení)
Myšlenky projektu:
(zkrácený název Strategie učení)
V každé škole se najdou žáci, kteří z různých důvodů nedosahují dobrých výsledků. Jsou to žáci s nedostatečnými či málo rozvinutými vhodnými strategiemi učení často kombinované se sociálním znevýhodněním či nějakou SPUCH. Přitom jednou ze zásadních kompetencí je kompetence učení (se), kterou každý člověk využívá po celý svůj život a která také významně ovlivňuje kvalitu celého jeho života.
Náplní projektu je naučit žáky vhodné učební strategie a tyto dovednosti integrovat do běžné výuky v rámci ŠVP. Základem je pedagogicko-psychologické vyšetření s individuálním stanovením vhodného učebního stylu, díky kterému se žák stane dlouhodobě úspěšným a který povede k celoživotnímu a hlavně efektivnímu učení.
V rámci projektu podpoříme žáky a jejich rodiče. Další skupinou jsou pedagogové a tutoři, kteří budou pomáhat v získávání a upevňování vhodných učebních strategií vybrané skupině nejohroženějších žáků.
Škola má rodinný charakter a tuto výhodu si chce udržet i do budoucna, aby každé dítě dostalo příležitost co nejlépe využít svých schopností a možností. Usiluje o příjemné a klidné prostředí a snaží se budovat pozitivní vztahy uvnitř pedagogického sboru, v třídních kolektivech, mezi jednotlivými žáky i mezi školou a vnějším prostředím. Projevem snahy o udržení pozitivní atmosféry ve škole je podpora školního poradenského pracoviště (dále ŠPP).
ŠPP v rozšířené variantě (výchovný poradce, metodik prevence, ŠPs a ŠSped) funguje od září roku 2005, kdy se naše škola (jako jedna z asi 100 škol v ČR) zapojila do systémového projektu VIP Kariéra. A dále pokračuje v projektu VIP Kariéra II (7/2009-7/2011)
ŠPP pracuje v následujícím složení:
Výchovný poradce se věnuje primárně problematice kariérového poradenství, procesu integrace žáků se speciálně vzdělávacími potřebami a eviduje dokumentaci výchovných problémů žáků (pohovory s rodiči, kázeňská opatření, výchovné komise atd.)
Školní metodik prevence pracuje především v oblasti prevence sociálně nežádoucích jevů, koordinuje práci jednotlivých učitelů a externích spolupracovníků. Podílí se na analýze současného stavu a zároveň na řešení jednotlivých problémů. Spolupracuje s centrem adiktologie při Karlově univerzitě na systematickém preventivním programu v rámci multicentrické studie Unplugged, zaměřeným na snížení rozsahu kouření, pití alkoholu a užívání nelegálních drog mezi dětmi. Tento program byl realizován a vyhodnocen.
Školní psycholog vykonává činnosti konzultační, poradenské, diagnostické, metodické. Pracuje se žáky, pedagogy i rodiči. Provádí řadu testů, na jejichž základě získávají rodiče i žáci reálnou představu o možnostech, schopnostech a profesním zaměření.
Speciální pedagog pracuje s žáky s SPÚ, LMD a ADHD. Individuálně pomáhá těmto žákům s nápravou a získáním vhodných učebních strategií. Spolupracuje se specializovanou třídou.
V budově školy sídlí pobočka PPP, se ŠPP i škola úzce spolupracují.
Cíle projektu:
1. zlepšení rovných příležitostí žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami či žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí pomocí získání řady učebních strategií vedoucích ke kvalitativnímu zvýšení kompetence učení.
2. pomocí vhodných učebních strategií podpořit zájem o vzdělávání u těch žáků, kteří z jakéhokoli důvodu selhávají a nedosahují výsledků, které by odpovídaly jejich nadání. Tím sekundárně přispět ke zmenšení rizika předčasného odchodu ze vzdělávání a růstu nezaměstnanosti.
3. pomoc zařazení ohrožené skupiny do třídního kolektivu a předcházet sociálně patologickým jevům v rizikovém prostředí part a jiných závadných skupinách (sekty).
4. proškolení pedagogů ve vhodných formách a metodách učebních strategií pro použití v práci se skupinami žáků
5. seznámení rodičů se strategiemi učení vhodnými pro jejich dítě a naučit je s nimi pracovat
6. žákům s většími obtížemi a žákům sociálně znevýhodněným poskytnout možnost využití tutorské služby proškoleným tutorem, který pomůže žákovi správně si upevnit vhodné strategie
7. připravit dokumentaci zaměřenou na učební strategie dlouhodobě využitelnou v dalších školách
8. zefektivnit vnitřní systém a vytvořit prostor pro operativní poskytování kvalitnějších školních poradenských služeb tak, aby byla zajištěna včasná intervence při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
9. podpořit znalosti učebních strategií u studentů pedagogické fakulty
V naší, rychle se rozvíjející společnosti je na celoživotní učení kladen stále větší důraz. Pro žáky není nezbytně nutné ovládat faktické znalosti, ale hlavně dovednosti jak nové informace získat a naučit se je. Tento trend se projevuje i v základním školství. To vše klade velké nároky na správné zvládnutí klíčové kompetence učení.
V každé škole se však najdou děti, které z různých důvodů nedosahují dobrých výsledků. Jsou to žáci s rysy specifické poruchy učení a chování (dále SPUCH), které jim způsobují potíže při osvojování učiva. Také je nutné připomenout žáky s přiměřeným nadáním, ale špatnými školními výsledky, odrážejícími problematické rodinné zázemí a s tím spojenou nízkou motivovanost ke školní práci či nedostatečné studijní návyky. Tento koloběh nezvládnutí učiva, selhání, demotivace k další práci s sebou nese riziko v podobě školního neúspěchu, předčasného odchodu ze vzdělávání, příp. potíží v začlenění do pracovního prostředí.
Vzhledem k náročnosti učiva a zvýšenému počtu žáků s různými SPUCH je třeba se soustředit hlavně na učební strategie. Mnohdy i inteligentní žák s SPUCH nemá odpovídající hodnocení, protože neumí pracovat se svou poruchou a neumí ji vhodnými technikami eliminovat, omezit či úplně obejít. U některých žáků vedou tyto okolnosti k nezvládnutí učiva, které je zásadní pro pochopení navazujícího učiva ve vyšších ročnících. Důsledkem tak může být dítě minimálně úspěšné, s nízkým sebevědomím a dokonale demotivované k dalšímu úsilí. Jeho snaha upoutat pozornost je identifikována učiteli jako nekázeň, drzost nebo šaškování. Mohou se projevit obtíže v zařazení do třídního kolektivu a dítě pak hledá prostor pro seberealizaci v často závadném prostředí part nebo jiných rizikových skupinách (sektách, hnutích).
Náš projekt se prvotně soustředí na žáky, kteří zažívají školní neúspěšnost. Naučíme je vhodné techniky učení a v maximální možné míře (i vzhledem k jejich ochotě) jim vrátíme úspěch z učení.
Testování žáků na způsoby a kvalitu učení
V rámci našeho projektu s názvem – Podpora žáků se zvýšeným rizikem školního selhávání získáním strategií učení s podporou patronské služby – byli žáci naší školy testováni na převažující způsob učení z hlediska smyslového vnímání, na úroveň domácí přípravy, sebehodnocení a sociální opory. Výsledky těchto testů jsou důležité především pro individuální přístup ke každému žákovi a také pro práci s jednotlivými třídami. (Vyučovací metody se přizpůsobují tomu, že ve třídě je převaha žáků například se sluchovou pamětí). Pro zajímavost jsme ale sečetli výsledky i v rámci celé naší školy (s vyjímkou druhé a dvou prvních tříd). Z výsledků vyplývá, že žáků se zrakovou pamětí je na naší škole asi 20%, se sluchovou pamětí 32% a s pohybově dotykovou pamětí přibližně 29%. Zbylých 19% připadá na tipy vyrovnané (nevyhraněné) či žáky s převažujícím kombinovaným způsobem získávání informací.
Překvapující jsou výsledky testu zjišťující kvalitu domácí přípravy žáků. Jedná se opět o test orientační a k žákům snad i trochu ,,přísný“. Podle jeho výsledků je ale dostačující (kvalitní) domácí příprava pouze u 25,5% žáků naší školy.
Pro práci učitelů budou znamenat výsledky testů především zamyšlení nad způsobem výuky v jednotlivých třídách. Naše prvotní testování tedy v tomto směru zjistilo, že:
– U žáků třetího a devátého ročníku a u žáků specializované třídy převládá výrazně paměť pohybově dotyková. Pro učitele to znamená zvažovat při učení takové metody, při nichž si žáci mohou učené ohmatat – zažít konkrétní zkušenost s učeným nebo vyjádřit či jakkoli doplnit učené pohybem.
– Převaha sluchové paměti byla zjištěna ve třídách 6.A, 7.A a 8.A. Zde by tedy mohli učitelé volit spíše takové metody, při nichž je nejvíce zapojen sluch. Měli by také vědět, že tyto žáky při učení nejvíce ruší sluchové vjemy.
– Ve třídě 4.A bylo zjištěno rovnoměrné zastoupení zrakové a sluchové paměti oproti malému počtu žáků s pamětí pohybově dotykovou.
– Ve třídě 5.A je pak mírná převaha žáků se zrakovou pamětí.
V současné době probíhá vyhodnocování dalších testů týkajících se především sebehodnocení žáků a jejich sociální opory. O výsledcích podáme opět obecnou stručnou zprávu na tento web. Konkrétně se může každý rodič na zjištěné informace týkající se způsobu učení jeho dítěte osobně informovat v kanceláři našeho Školního poradenského pracoviště.
Mgr. Helena Výkrutová, školní speciální pedagog