ŠPP – Centrum podpory ZŠ Haškova Uničov
Trvání projektu: 1. 9. 2017 – 31. 8. 2019
Projekt je zaměřen na jedno z/kombinaci následujících témat: osobnostně profesní rozvoj pedagogů,
společné vzdělávání dětí a žáků, usnadnění přechodu dětí z mateřské školy do základní školy,
podpora extrakurikulárních aktivit, spolupráce s rodiči dětí a žáků.
Čtenářský klub pro žáky ZŠ
Cílem aktivity je realizace čtenářského klubu pro žáky
základní školy. Má formu volnočasové aktivity a vede k rozvoji klíčových kompetencí. Takto získané
znalosti, dovednosti a kompetence se také promítají i do povinné složky vzdělávání žáka. Aktivita umožňuje vedle rozvoje žáků i profesní rozvoj pedagogických pracovníků. Klubové schůzky se konají zpravidla jedenkrát týdně.
Klub zábavné logiky a deskových her pro žáky ZŠ
Cílem aktivity je realizace klubu zábavné logiky a deskových
her pro žáky základní školy. Má formu volnočasové aktivity a vede k rozvoji klíčových kompetencí.
Aktivita vede k rozvoji logického (ale i informatického) a strategického myšlení žáků. Takto získané
znalosti, dovednosti a kompetence se také promítají i do povinné složky vzdělávání žáka. Aktivita
umožňuje vedle rozvoje žáků i profesní rozvoj pedagogických pracovníků. V období pěti po sobě jdoucích měsících, ve kterých probíhá výuka, bude realizováno minimálně 16 schůzek v délce trvání 90 minut. Klubové schůzky se konají zpravidla jeden1krát týdně.
Školní psycholog – personální podpora ZŠ
Cílem této aktivity je poskytnout dočasnou personální
podporu – školního psychologa základním školám, které začleňují do kolektivu minimálně 3tři žáky s
potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory /se speciálními vzdělávacími potřebami. Minimálně tři žáci s potřebou podpůrných opatření prvního stupně podpory/se speciálními vzdělávacími potřebami musí být ve škole identifikováni po celou dobu realizace aktivity. Školní psycholog zkoumá klima ve třídách, chování žáků, vytváří diagnostiku a poskytuje konzultace pro žáky, pedagogy a rodiče ve škole nebo mimo školu. Školní psycholog spolupracuje také se zdravotnickými a jinými organizacemi mimo školní zařízení.
Vzdělávání pedagogického sboru ZŠ zaměřené na inkluzi
Cílem aktivity je podpořit profesní růst pedagogických pracovníků pomocí dalšího vzdělávání prostřednictvím ucelených vzdělávacích programů. Jednotka umožní pozvat lektora přímo do školy, a tak ušetřit pedagogům cenný čas. Aktivita je koncipována tak, že umožňuje zajistit vzdělávání pro celý pedagogický sbor či jeho podstatnou část tak, aby bylo možné z podpořené skupiny pedagogů vytvořit tým s inovačním potenciálem schopným působit na kompetence, ale i hodnoty a postoje ostatních pedagogů ve škole.
Jedná se o jeden vzdělávací program DVPP o rozsahu minimálně 8 hodin, který podpoří v dané škole
koncept společného vzdělávání. Kurz přispěje k rozvoji kompetencí pedagogů pro práci s heterogenní
skupinou žáků, ve které jsou vzdělávání i žáci s potřebou podpůrných opatření (včetně těch v prvním
stupni podpory). Vzdělávání může být zaměřeno také na podporu bezpečného klimatu ve škole/třídách, budování týmu školy a podporu spolupráce, práci s nastavováním cílů a vyhodnocováním výsledků učení žáků (se zvláštním zřetelem na žáky s potřebou podpory). Doporučený počet uchazečů pro volbu této aktivity je alespoň polovina pedagogického sboru. Aktivitu je proto třeba zvolit násobně podle počtu pedagogů, kteří se DVPP zúčastní. Vzdělávací program musí být realizován prezenční formou.
Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol prostřednictvím vzájemných návštěv (pro ZŠ)
Cílem je podpořit pedagogy základních škol ve zvyšování kvality jejich každodenní práce při vzdělávání a výchově žáků, a to prostřednictvím vzájemné výměny zkušeností mezi pedagogy z různých škol v rámci ČR.
Pedagogický pracovník ve spolupráci s vedením “vysílající” základní školy identifikuje oblasti/oblast,
ve které chce rozvíjet své znalosti a dovednosti. Na základě toho vybere “hostitelskou” školu (může si
vybrat jinou základní školu, ale také mateřskou školu) a tu osloví s žádostí o spolupráci. Na hostitelské
škole bude s pedagogem z vysílající školy spolupracovat pedagog-průvodce. Spolupráce v celkové
době trvání min. 16 hodin spočívá v provedení minimálně dvou návštěv vybraného pedagoga z vysílající školy během 10 po sobě jdoucích měsíců, ve kterých probíhá výuka, v hostitelské škole.
Smyslem je získání a přenos příkladů dobré praxe. Pro přenos příkladů dobré praxe zajistí pedagog z vysílající školy rovněž interní sdílení zkušeností pro ostatní pedagogy ze své školy.